Door: Saint George Quintet

Locatie: Grote Kerk van Epe

Saint George Quintet GAAT NIET DOOR

Het concert op donderdag 8 oktober gaat helaas niet door  vanwege de aangescherpte coronamaatregelen en dientengevolge de beperking van het aantal bezoekers.

 

BOHEMIA EXPRESS

Het St. George Quintet is een internationaal strijkersensemble, bestaande uit
Liesbeth Baelus (viool),
Kaja Nowak (viool),
Diede Verpoest (altviool),
Wouter Vercruysse (cello) en
Bram Decroix (contrabas).
Het St. George Quintet dankt zijn naam aan George Onslow, die niet minder dan 34 kwintetten componeerde voor deze opmerkelijke bezetting.

De 'Georgians' debuteerden in 2013 in Westvleteren, en concerteerden sindsdien in vele prestigieuze concertreeksen en -zalen, zoals het Grachtenfestival Amsterdam, het Flanders Remembers concert in London.

Bohemia Express Programma:

Josef Suk (1874-1935) |    Meditation on the Old Czech Chorale 'St. Wenceslas', Op.35a

Leoš Janáček (1854-1928) | Suite for Strings Moderato - Adagio - Andante con moto - Presto - Adagio - Andante

Antonín Dvořák (1841-1904) | Quintetto Sol Maggiore, Opus 77 Allegro con fuoco - Scherzo - Poco Andante - Finale

De Moraviër Janáček en de Bohemer Dvořák waren beiden erg geïnspireerd door traditionele Tsjechische volksmuziek, én ook door elkaar! De wortels van hun composities lagen veelal bij Moravische of Boheemse dansen, liederen en deuntjes. Zo ook in Janáčeks jeugdwerk ‘Suite for strings’, waarin hij in zes korte deeltjes met uiteenlopende karakters en sferen experimenteert. In zijn latere werken vinden we deze typerende stijl van vele muzikale gemoedswisselingen en overgangen nog vaak terug. Hierna nemen we de symbolische trein “Bohemia Express”, die Moravië met de Bohemen verbindt. We stappen uit in Praag, de woon- en werkplaats van Dvořák voor een groot deel van diens leven. Het ‘String Quintet in G Major’ is een exceptioneel stuk kamermuziek, zijn eerste instrumentaal werk waarin hij echt zijn eigen stijl vond. Hij realiseerde zich tijdens het componeren van dit kwintet dat het publiek, zowel binnen als buiten Tsjechië, van hem een volkse, “dansbare” muziekstijl verwachtte. Het resultaat werd dit uniek werk, dat de muziekgeschiedenis inging als hét bekendste strijkkwintet.